Milyen témákban és helyzetekben hasznos a business coach?

2019-01-25 - Csízik Tímea

Egy megbízói kérésre nemrég áttekintettem az elmúlt éveket olyan szempontból, hogy mik voltak azok a legjellemzőbb témák, melyekkel az ügyfeleim hozzám fordultak és ennek kapcsán a business coachingot választották, mint fejlesztési / fejlődési eszközt, akár maguknak, akár beosztottuknak vagy kollégájuknak ajánlva azt.

érzelmi intelligencia business coaching debrecen

A leggyakoribb kérdéseket, célokat, melyek mentén a coachingra való igény megfogalmazódott csoportokba rendeztem, és az alábbi lista született:

 

MÁSOK VEZETÉSE

  • Munkatársból / kollégából vezetővé válás
  • Középvezetőből felsővezetővé válás

Egy másik, új pozícióba való előléptetés,  átkerülés – akkor is, ha mi magunk kezdeményeztük – hordozhat kihívásokat. Ilyen helyzetekben könnyebbé teszi az átmenetet, ha az előrelépést megtámogatjuk egy célirányos  coaching folyamattal. Ez történhet úgy is, hogy már eleve egy személyes fejlesztéssel készítjük fel a kollégát a váltásra, vagy az új pozícióba lépéssel egy időben kap külső támogatást. Illetve arra is volt már több példa, hogy a vezetői kinevezés után az derült ki, hogy a kollégának saját korábbi működésmódját nem sikerült teljességgel igazítani az új vezetői pozícióhoz, így a coachingra akkor került sor, amikor ebből adódóan léptek fel nehézségek, elégtelenségek.

  • A saját csapat vezetésével kapcsolatos nehézségek

Legjellemzőbben akkor szokott ez a téma felmerülni a coaching folyamat indulásakor, ha a vezető új csapatot kapott, vagy a meglévő csapatában nagyobb változások, mozgások történtek, amivel a csapat működése, dinamikája is megváltozott. Előfordul az is, hogy bizonyos csapattagok között tartósabb konfliktus jön létre, amit a vezető úgy érez, nem kezel eredményesen és ebben kér segítséget. Ilyenkor fontos, hogy kezdő lépésként nem a csapattal dolgozunk, hanem a vezető jelenlétét és eszköztárát erősítjük abban, hogy képes legyen az ilyen helyzetek megnyugtató rendezésére vagy akár megelőzésére is. Egy másik tipikus jelenség, hogy a vezetett csapat érettsége megváltozik (jellemzően nő), és emiatt másfajta irányítást igényelnek vezetőjüktől, mint korábban. Viszont vezetőjük nehezebben tudja azonosítani, hogyan érdemes megújulnia vezetői működésében és  milyen értéket tud teremteni a jövőben egy másfajta vezetői jelenléttel.

  • A feladatmenedzsment felől az emberek vezetése felé elmozdulni
  • Nehézség bizonyos vezetői eszközök alkalmazásában

Például  a visszajelzésadás, az elismerés kifejezése, a döntéshozatal, a számonkérés, a nyomonkövetés, a delegálás, a felhatalmazás területein.

  • Az emberek motiválása és fejlesztése vagy a coaching szemléletű vezetés alkalmazása terén jelentkező nehézség
  • Új szervezeti felépítés kialakítása a területen
  • Új feladatmegosztás kigondolása
  • Stratégiaalkotás, hosszú távú tervek kidolgozása és megvalósítása
  • Jövőkép és új működésmód kialakítása a csapatban
  • Értékek megfogalmazása és formálása a csapat kultúrájában
  • Vezetői jelenlét, vezetői identitás

A vezetők jelenléte erősen meghatározó a csapat, a szervezeti egység számára. Szeretnek hatással lenni a környezetükre, szeretnek másokat inspirálni, irányítani. És igazából el is várják tőlük mindezt. Hétköznapi viselkedésükkel, döntéseikkel, kommunikációjukkal, kapcsolataik kezelésével sokkal nagyobb hatással vannak a szervezeti kultúrára, mások elkötelezettségére, mint elsőre gondolnánk. Viselkedésük irányadó abban, hogy mi az elfogadott, mit lehet és mit érdemes tenni egyes helyzetekben. Emiatt igazán fontos, hogy egy vezető milyen képet alakít ki magában magáról, és hogyan tudja azt hitelesen és példaértékűen mások felé kommunikálni.

érzelmi intelligencia business coaching debrecen

 

SZEMÉLYES HATÉKONYSÁG

  • Időgazdálkodás
  • Konfliktuskezelés és együttműködés
  • Asszertív kommunikáció, érdekérvényesítés
  • Célirányos és egyértelmű kommunikáció
  • Nemet mondás
  • Eredményorientált viselkedés, hatékony problémamegoldás
  • Készségfejlesztő tréningen tanultak eredményesebb alkalmazása

Ez utóbbi eset kifejezetten jó alapot teremt a gyors fejlődésre, hiszen ilyenkor a résztvevő már nagyon sok ismerettel, eszközzel, technikával rendelkezik egy témában. De a megvalósítás terén mégis elakad, mert valamilyen egyéni korlát gátolja, hogy az adott készséget ügyesen alkalmazza. Ahhoz azonban, hogy ez kiderüljön, a tréning után el kell kezdeni alkalmazni a hallottakat, így a coachingban már célirányosan azokkal a helyzetekkel tudunk foglalkozni, ahol nem sikerült jól kivitelezni az újfajta viselkedést.

 

SZEMÉLYES JÓLLÉT, ELÉGEDETTSÉG

  • A munka és a magánélet integrálása
  • Személyes célok elérése, megvalósítása
  • Ismert erősségek, rejtett potenciálok kiaknázása más területeken
  • Önismeret, önbizalom, önvezéreltség fokozása

 

Ezen témák és igények valamelyikén szoktunk a legtöbbször elindulni a coaching folyamat céljainak meghatározásakor. Ezt követően mindig a résztvevő által megfogalmazott cél és eredmény elérése érdekében foglalkozunk a résztvevő által hozott témákkal és problémákkal. 

A folyamat során amellett, hogy a kitűzött céljához közelebb kerül, és a konkrét nehéz helyzeteit el tudja kezdeni megoldani, a résztvevő tudatossága és problémamegoldási, helyzetkezelési készsége általában véve is erősödik. Ezáltal felkészültebbé válik a jövőbeli új kihívások önálló és spontán megoldására is.

 

ÉRZELMI INTELLIGENCIA

A legjellemzőbb indulási témák listáját akár le is zárhatnánk, de egy dolgot még érdemesnek tartok hozzátenni. Ugyanis, ha összegezzük a fenti pontokat, akkor lényegében kirajzolódik az érzelmi intelligencia modelljének 4 területe:

  • saját magam működésének megértése,
  • saját magam irányítása,
  • mások működésének megértése,
  • mások irányítása.

Így ha azzal ritkán is keresnek meg az ügyfelek, hogy az érzelmi intelligenciájukat szeretnék fejleszteni – hiszen más nyilvánvalóbb viselkedések és gyakorlatiasabb célok sokkal szembetűnőbbek a hétköznapokban -, mégis úgy tűnik, hogy az egyértelmű célokkal és erős résztvevői elkötelezettséggel zajló business coaching folyamat (velem)  igazán hasznos lehet az érzelmi intelligencia valamely vagy mindegyik összetevőjének gyakorlati fejlesztésére is.

Érdekli a közös munka?

Vegye fel velünk a kapcsolatot!
MÉG TÖBBET SZERETNE TUDNI?

Inspiratív hétpercesek

Milyen témákban és helyzetekben hasznos a business coach?

2019-01-25 - Csízik Tímea

Egy megbízói kérésre nemrég áttekintettem az elmúlt éveket olyan szempontból, hogy mik voltak azok a ...

Részletek »

2in1: Business Coaching „Life” Extrákkal

2019-01-22 - Csízik Tímea

Gyakran kérdezik tőlem, hogy mi a különbség a business és a life coaching között? Az, ...

Részletek »

Vezetői Coaching – Milyen élmény és mi lesz az eredménye?

2018-08-08 - Csízik Tímea

Az alábbi gyors interjúban néhány kérdés mentén bepillantást nyerhetünk abba, hogy hogyan gondolkodik a coachingról, ...

Részletek »

Coaching élmények #2

2018-08-02 - Csízik Tímea

Milyen élmény és milyen eredménye lesz egy coaching folyamatban való önfejlesztésnek? Ezekre a kérdésekre válaszoltak ...

Részletek »
AZ ÖSSZES BEJEGYZÉST ELOLVASOM »